Mengertilah

Sahabat , ajarlah jiwamu untuk terbang tinggi,
supaya ia bencikan sesuatu yang remeh..
Ajarlah jiwamu erti kemuliaan,
agar ia bencikan kehinaan..
Berilah peluang jiwamu merasai kelazatan rohani yang agung ,
nescaya ia akan bencikan kelazatan kecil yang sementara..

- amik dari blog arijan-

Aku kesian betul dengan sahabat2 aku..maafla ek korang, aku ni hati batu..banyak sangat perkara yang aku anggap remeh sedangkan bagi korang perkara tu penting...banyak kali dah mereka2 ni terasa hati dengan aku sebab aku selalu guna ayat "suka hati ko la, aku tak kisah"..tapi bila aku muhasabah balik apa yang aku buat, apa yang aku cakap, aku tau mereka ni terasa sebab dorang rasa macam diabaikan, macam aku tak kisah dengan apa yang dorang buat..aku akan kisah kalau apa yang mereka buat berkaitan dengan diri meeka dan orang lain selain aku..secara betul2nya, aku sayang sangat mereka2 ni..aku tak kisah apa yang sahabat2 aku buat kat aku, aku tak terasa...sebab tu aku selalu cakap camtu bila berkaitan dengan diri aku...sebab aku memang tak kisah...buat la apa korang nak buat kat aku, aku TAK KISAH...bukan sebab aku tak sayang, tapi sebab aku sayang sangat2 dan aku boleh terima kekurangan dan kelemahan sahabat2 aku...bagi aku, kekurangan sahabat2 merupakan satu pintu barakah untuk aku...bayangkan, kalau la sahabat aku seorang yang pemarah dan aku sabar dengan panas barannya, bukankah disitu ada pahala untuk aku...baik buruk sahabat, semuanya membawa kebaikan kepada aku insya Allah...memang, aku pun manusia, ada hati, ada perasaan jgak walaupun ckit...mustahil la kalau aku kata aku tak pernah terasa..selalu jer aku terasa, tapi aku belajar untuk tidak layan 'keterasaan' tu sebab aku tau kalau aku layan, hati aku jgak yang sakit...aku mula belajar untuk abaikan perkara yang remeh..tapi, mungkin salah aku jgak sebab kurang pandai untuk bersederhana..last2, banyak sangat yang aku abaikan sebab semuanya aku anggap remeh...aku lupa, mungkin bagi aku satu2 perkara tu remeh tapi bagi orang lain tak...tu la, sikap pentingkan diri susah betul nak dikikis...

nyway, selamat berjuang buat siti fatimah mukhtar yang baru jer terbang ke UK hari isnin lepas...insya Allah dia sambung medic kat university of nottingham...pas sorang2 terbang tinggi tinggalkan aku...

0 comments: