KTD

Salam 'alaik

Alhamdulillah. Alhamdulillah.. Alhamdulillah...

:)

banner iklan KTD dekat laman web iluvislam.com :D


cute eh~

-credit to whom may it belong-

sejarah dari seorang 'aku' ke seorang 'saya'

Salam 'alaik

Alhamdulillah. Alhamdulillah.. Alhamdulillah...

Saya kurang pasti, sejak bila saya guna perkataan 'aku-ko'. Kalau tak silap, rasa macam sejak masuk sekolah menengah, sejak saya mula rasa malu, inferior dengan kelemahan diri.

Allah izin, saya sedikit pelat bila menyebut huruf 's'. Biasanya akan jadi 'sh'. Sebab tu dulu-dulu, bila orang tanya nama penuh saya, sukar untuk saya sebut nama ayah, Sazali. Bukan sebab taknak mengaku ayah [nauzubillah], tapi sebab kalau saya sebut, ia akan jadi 'Shazali' bukannya 'Sazali'. [pemikiran seorang kanak-kanak ye ketika ini]

Saya cuba untuk menutup kelemahan ini dengan membahasakan diri 'aku', bukannya 'saya'. Lebih-lebih lagi, dalam keluarga, dengan kakak-kakak memang saya cakap 'aku-ko'. Cuma bila panggil nama mereka, ada tambahan 'kak' kat depan sebagai tanda menghormati ke'tua'an mereka [hahaha :P]. Dengan adik-adik, saya bahasakan diri sebagai 'kak shark' [^_^]. No 's'.

Memang la bila berkata-kata, mesti tak terlepasnya dari jumpa huruf 's'. Tapi, paling kurang, dengan saya tidak menggunakan perkataan 'saya', dapatla mengurangkan keterserlahan kelemahan tersebut.

Zaman sekolah dulu, ramai je yang tegur tentang sebutan 's' saya yang pelat uh. Terasa la jugak. Tapi, bukan untung pun kalau saya simpan keterasaan hati tu. Makin sakit hati ada la. Sebab tu, bila orang tegur, seingat saya, takde lagi saya melenting. Kadang-kadang saya hanya senyum, kadang-kadang saya buat tak tahu. Malas nak ambik hati.

Itu, cerita zaman sekolah dahulu kala. Zaman remaja, yang tak tahu apa melainkan keseronokan. Masa tu tak kenal sangat pun adik-adik junior. Kalau kenal pun, sebab satu persatuan/unit/kelab/biro dan lain-lain. Saya bukan la seorang yang peramah melainkan dengan orang yang saya kenal. Selalu je orang cakap saya sombong.

Masuk KTD [Kolej Terbaik Dunia :D], saya jumpa pelbagai jenis manusia pelik-pelik, yang saya tak pernah jumpa masa kat sekolah dulu. Tapi, saya masih lagi saya. Dengan penggunaan kata ganti nama 'aku-ko', tak kesah la dengan rakan sebaya ke, adik-adik, mahupun dengan kakak-kakak yang beza umur 2,3 tahun. Yes, I do know, ia sangat la tidak beradab.

Saya mula kenal spesis manusia yang berlainan pemikiran dan sifat [bukan berlainan jantina ye], mula belajar untuk memahami mereka sikit-sikit. Kalau tak, selama ni saya hidup dalam dunia saya je. Tak masuk campur urusan luar. Nak terasa hati ke, nak makan hati ke, itu bukan urusan saya.

Saya belajar sikit-sikit tuk berubah. Lebih-lebih lagi bila mula mengerti tanggungjawab sebenar seorang manusia selaku khalifah di muka bumi ini. Mula berjinak-jinak dengan dakwah, tarbiyyah, da'ie, mad'u, barisan penggerak, jambatan hati, qudwah dan lain-lain istilah.

Dengan adik-adik junior, saya mula belajar tuk menggunakan kata ganti nama 'akak' walaupun pada mulanya sedikit meremang bulu roma [thanks to seorang adik tu yang PAKSA saya untuk bahasakan diri 'akak' dengan dia :P]. But, practice makes perfect. Alhamdulillah, lama-lama makin lekat dalam diri.

Dulu, saya hidup untuk diri sendiri. Sekarang, saya belajar agar hidup untuk Islam. I still do feel inferior. Cuma, kalau boleh, saya taknak perasaan inferior itu menguasai diri.

Untuk berubah itu tak mudah. Tapi, andai perubahan kita tu bersebabkan sebab yang kukuh, insya Allah jalan perubahan itu tidak la sesusah yang dibayangkan. Saya percaya dan yakin, setiap apa yang kita lakukan, mesti bersebab. Hatta kalau saja-saja/suka-suka sekalipun.

coretan ringkas

Salam 'alaik

Alhamdulillah. Alhamdulillah.. Alhamdulillah...

Maaf. Entah kenapa tiba-tiba rasa macam kehilangan 'tangan' untuk menaip. Idea banyak dalam kepala, banyak yang ingin dikongsikan. Saya dah cuba tulis 3 entry berbeza, bermula dari topik "Solat", diikuti dengan "Tarbiyyah Dzatiyah" dan yang terbaru sekali "Syukur". Semuanya tersangkut dipertengahan jalan. Topik tuk solat sahaja, dah dua kali saya cuba taip, tapi masih gagal untuk disiapkan.

Hurmm. Nikmat menulis. Terasa samar-samar kehilangannya 2,3 hari ni. Tu masih belum ditarik nikmat tangan lagi tu. Baru je ditarik sedikit nikmat menulis untuk seketika, dah rasa macam tersangkut, rasa tak lengkap. Lemahnya manusia kan. Sewaktu dikecapi nikmat anugerah Tuhan, jarang-jarang sekali untuk kita bersyukur. Bila dah hilang sedikit, baru la reti nak kembali mengadu padaNya.

Astaghfirullah al'azim. Moga Allah ampuni kita di atas keterlalaian kita dalam mengingatiNya. Moga Allah ampuni saya, andai ada ketika saya gagal untuk mengikhlaskan diri ketika menulis hingga ditarik buat seketika nikmat tersebut agar saya kembali padaNya.

Jom sama-sama kita muhasabah. Siapa kita? Siapa Dia?

bintang

Salam 'alaik

Alhamdulillah. Alhamdulillah.. Alhamdulillah...

Amaran: Ini adalah tulisan seorang penggemar bintang bukannya pengkaji alam semesta. Boleh jadi maklumat-maklumat yang ditulis bertentangan dengan fakta asal. Harap maklum. Sila recheck balik ye kalau rajen ^^v

Subhanallah.. Please click at the picture to enlarge it~

Saya peminat bintang. Bintang kat langit uh, bukan bintang filem. Malam-malam, kalau keluar rumah, suka skodeng langit cari bintang. Duduk kat kawasan bandar ni susah siket nak nampak bintang sebab cahaya neon kat bumi terang sangat sampai tenggelam cahaya bintang. Lagipun musim hujan kan sekarang ni, lagi la susah nak nampak bintang sebab selalu je terlindung di balik awan tebal.

Sebelum ni saya ada cerita siket-siket pasal bintang. Sape rasa dia tak pernah baca lagi dan teringin nak baca, boleh la rujuk entry ini. Ada la siket-siket gambaran tentang keluasan alam semesta dan betapa, sungguh, Allah itu Maha Berkuasa.

Seronok sebenarnya kaji bintang ni. Sebetulnya, nak kata kaji tu takde r sangat, saya cuma baca gitu-gitu je, pastu bina gambaran sendiri dalam kepala. Tapi memang seronok la bagi saya. Bila saya baca maklumat-maklumat tentang bintang, bila saya tengok bintang kat langit, saya rasa macam laju je akal berfikir. Bila akal saya laju memproses maklumat, banyak la ilmu baru yang saya dapat.

Lagi saya cuba godek-godek maklumat pasal bintang, lagi saya rasa seronok. Bukan sebab saya rasa saya tahu banyak, tapi sebab saya rasa banyak lagi saya tak tahu. Makin saya gali, makin dalam saya rasa saya nak gali. Manusiakan, mana kenal erti PUAS.

Sebenarnya, bintang yang kita tengok dari bumi nih ada 2 jenis. Satu, bintang yang tak menghasilkan cahaya sendiri tetapi memantulkan cahaya dari bintang yang lain. Kalau tak silap, bintang ni dipanggil bintang semu. Contoh bagi bintang semu ialah, planet.

Jenis kedua ialah bintang nyata iaitu bintang yang mampu menghasilkan cahaya sendiri. Contohnya Matahari. Jadi, bintang-bintang yang kita tengok dari bumi ni, bukan semuanya adalah bintang nyata. Ada antaranya ialah planet yang kelihatan berkelip hasil daripada pantulan cahaya dari Matahari. Dan selalunya ahli astronomi tak panggil planet tu bintang walaupun dari bumi ia memang kelihatan seperti bintang sebab mereka dapat bezakan antara bintang dan planet.

Sebenarnya kan, banyak nama-nama bintang yang diberi dalam Bahasa Arab. Lepas tu, masa zaman Renaissance, orang Eropah mula terjemahkan nama-nama bintang tersebut ke dalam bahasa mereka. Tapi, disebabkan ada yang tak reti Bahasa Arab, maka ramai la yang tersalah terjemah dan ada juga yang main copy-paste je nama-nama tu.

Kalau kaji betul-betul sejarah bintang ni kan, banyak je timbul nama-nama tokoh ilmuan Islam dahulu kala. Jauhnya la beza mereka dengan kita. Banyak betul sumbangan mereka kepada manusia. Tapi kita sekarang, ramai ke agak-agaknya yang memberi sumbangan penemuan-penemuan baru?

Ilmu Allah itu banyak sangat-sangat. Banyak lagi yang kita tak tahu, banyak lagi yang masih belum diterokai. Tapi kita sekarang, bukan sibuk nak kejar ilmu, tapi sibuk nak kejar sijil. Macam orang bagi pilhan dekat kita la, antara emas dan duit. Yang kita nak sebenar-benarnya ialah emas. Tapi tanpa sedar, kita tinggalkan emas untuk mengejar duit. Padahal duit tu kertas je macam sijil.

Ops, terkeluar topik lak. Okay, okay. Kembali ke pangkal cerita.

Saya suka fikir tentang bintang. Sebab bila saya bayangkan bintang, secara automatik, saya akan terbayangkan juga alam semesta yang terbentang luas.

Sila bayangkan, keluar dari Bumi, kita akan jumpa Sistem Suria yang berpaksikan Matahari. Disekeliling Matahari, tersusun 8 buah planet, sekurang-kurangnya 5 buah planet kerdil dan beribu-ribu Small Solar System Body (SSSB).

Kemudian kita keluar dari Sistem Suria. Sekarang, kita berada di dalam Galaksi Bima Sakti. Sekurang-kurangnya terdapat 200 billion bintang yang saiznya boleh jadi antara 0.08 hingga 200 kali ganda dari saiz Matahari. Jarak antara bintang-bintang tersebut bukannya dekat. Jauh, bertahun-tahun cahaya jaraknya.

Setiap kali saya fikir pasal bintang, saya tak boleh nak tahan diri dari menyebut Subhanallah. Sangat-sangat terasa, betapa kerdilnya saya dan betapa hebatnya Dia. Subhanallah. Kat bawah ni saya letak satu video perbandingan saiz dari saiz bulan sehingga la saiz bintang paling besar setakat yang dijumpai. Bayangkan la, agak-agak sebesar mana alam semesta ini..




And I can't stop myself from shivering. Subhanallah..

merepek

Salam 'alaik

Alhamdulillah. Alhamdulillah.. Alhamdulillah...

Kekuatan perlu dibina sendiri,
bukannya dicari membuta tuli,
juga bukan ditunggu tanpa bakti.

Nyatanya,
cebisan ragu masih berbaki,
tersembunyi dibalik hati ini,
kadang ia sunyi, menyepi,
kadang ia kuat menggoncang isi hati.

Adakala aku lemah,
ada ketika aku rebah,
ada masa aku kalah,
ada waktu aku lelah,

kerana aku manusia biasa.

Kadang-kadang
aku lemas sendirian

Kadang-kadang
aku rimas berteman

Naik dan turun
Pasang dan surut

manusia,
sifatnya subjektif
tiada jawapan A, B, C, D
bukan 1, bukan 0 [binary code]

analog mungkin..

. . . . . . . . . . . E N D . . . . . . . . . . .

Kesimpulannya:

Manusia tetap manusia. Semalam baru je bergembira, tengok-tengok hari ni dah berduka. Sejam yang lalu berdiri tabah, tiba-tiba sekarang dah rebah.

Eh,
sekejap...



Itu kalau dilihat dari pandangan negatif. Cuba kita tukar ayat supaya ia jadi lebih positif.


Hari ini berduka, esok insya Allah bakal gembira. Sekarang terduduk rebah, sejam kemudian insya Allah kembali berdiri tabah. Berusahalah.

It is still the same thing. But the way we look at it, will define what we feel. Hope.

Maka, andai hari ini terluka, jangan dilihat hari semalam yang sempurna, tetapi lihat la hari kemudian yang insya Allah bahagia, ANDAI KITA BERUSAHA.

Hari semalam, jadikan ia sejarah sebagai rujukan hari ini.
Hari ini, manfaatkan ia sebaik mungkin untuk tuaian hari esok.
Hari esok, belum tentu sempat untuk kita perbaiki kesilapan semalam dan hari ini.

Notahati: Seperti tajuk di atas, saya memang sedang merepek. Dalam proses membina keyakinan diri dengan menulis. Ambil apa yang baik, yang buruk tu, tegur-tegur la.

balance

Salam 'alaik

Alhamdulillah. Alhamdulillah.. Alhamdulillah...


-from film Mulan 2-


What we can learn from the video?
Let's think..

hadiah untuk saya??! hahaha..

Salam 'alaik

Alhamdulillah. Alhamdulillah.. Alhamdulillah...

Hari ni, ada orang bagi saya hadiah, dan hadiah dia tu memang menyebabkan saya tergelak besar. Bukan berniat tuk menyinggung si pemberi, cuma, hadiah yang saya dapat tu sangat-sangat la comel dan cute.

Inilah kali pertama dalam hidup saya, saya dapat hadiah sebegini. Paling tak tahan sekalinya, bila dah tua-tua macam ni baru dapat. Itu yang tergelak besar tu. Tak sangka akan ada orang yang sanggup bagi saya hadiah ni. Memang betul-betul tak sangka. Warna biru muda pulak tu, lagi la sangat-sangat menarik perhatian.

Tapi, dia ada alasan yang tersendiri kenapa dia bagi hadiah ni, walaupun alasan dia tu pun turut membuatkan saya tersenyum dan tergelak. Sampai sekarang, bila terbayangkan hadiah ni, saya tak mampu nak tahan diri dari tersenyum ataupun tergelak sorang-sorang.

Awak nak tau saya dapat hadiah pe?
Jeng je jeng!



Tadaaa..



Cute tak? Geram saya tengok >.<

Dia cakap,
dia bagi saya bear sebab,

kalau saya geram sangat-sangat dengan dia,
sampai rasa macam nak pukul-pukul dia,
sila la pukul bear ni,
jangan pukul dia..

kalau saya bengang sangat-sangat dengan dia,
sampai saya rasa macam nak tinggalkan je dia,
sila la tinggalkan bear ni,
jangan tinggalkan dia..

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Kepada dia:

Awak, awak..

Kenapa la awak bagi bear yang comey sangat nih?
Macam mana saya nak pukul bear nih?
Macam mana saya nak tinggalkan dia?
Teringatkan bear tu pun,
dah membuatkan saya tersenyum sorang..

Awak,
jangan la risau,

segeram-geram saya dengan awak,
sebengang-bengang saya terhadap awak,
takdenye sampai saya sanggup pukul betul-betul,
takdenye sampai saya tinggalkan awak betul-betul..

Saya dah cakapkan kat awak ari tuh,
selama mana saya hidup,
selagi saya tak hilang ingatan,
insya Allah,
saya takkan tinggalkan awak..

Sekali kita bersahabat,
selamanya kita tetap sahabat..

=)

Notahati 1: Mereka yang benar-benar kenal saya, biasanya akan terketawa bila tengok apa yang saya dapat. Sebab itu memang jauh lari dari diri saya yang sebenar. Tapi itu tak bermakna saya tak suka dengan hadiah ini. Sebetul-betulnya, saya sangat sukakan ia^^ No offense, okay :P
Notahati 2: Cute kan sahabat saya yang ni. Selamba je dia bagi saya teddy bear :D

at least, be GRATEFUL

Salam 'alaik

Alhamdulillah. Alhamdulillah.. Alhamdulillah..


aishhh...
memang retak menanti belah gamaknya..
atau sebenarnya memang dah terbelah,
cuma saya ni je yang slow siket untuk perasan~


Is there...
nothing left to do?

ayyo..



why must we,
human,
compare ourself?

dei...



am I sighing just now?

huh...



again...

life is hard, right..



sometimes, life give us a lemon.
but, it is still us,
who will decide,
either
to make lemonade
or
to wrinkle our forehead..

. . .

I choose to...

=)

keep smiling and trusting..

have faith in HIM,
who know better than us..



Astaghfirullah al'azim..
moga Allah ampunkan dosa-dosa kita..


Alhamdulillah,
for all the good things..
which,
are definitely
much more than
the bad things..

gaduh-gaduh sayang?

Salam 'alaik

Alhamdulillah. Alhamdulillah.. Alhamdulillah...

Peringatan: Ini merupakan satu entry bebas yang berlatar belakangkan tentang saya dan mereka yang terlibat. Maka, sesiapa yang tak berminat untuk membaca kisah berkenaan orang lain, anda boleh la skip entry ini. Lagipun, ia bukanlah satu entry yang menarik untuk dibaca. Sekian, terima kaseh~ ^^

Saya manusia. Kadang tabah, kadang rebah. Tetapi air mata saya umpama mutiara yang tersimpan rapi. Jarang-jarang sekali boleh dilihat orang. Bukan sebab saya kuat, tapi sebab, kalau boleh, saya taknak kerana kesedihan saya, ada manusia lain yang turut bersedih. Selagi bisa untuk saya terus tersenyum dan bergembira, saya akan lakukan ia.

Saya tak sempurna. Saya tahu semua orang tahu tentang itu. Ada masa saya mampu untuk kuatkan diri, tapi ada masa saya gagal untuk terus berdiri. Ada orang kata saya takde perasaan. Saya manusia, bukan robot. Selalu sahaja hati saya tercarik dek perangai manusia lain yang sama tak sempurna seperti saya. Tapi saya lebih suka untuk segera menjahit luka tersebut agar saya mampu untuk terus tersenyum.

Saya juga ada perasaan sayang walau jarang dilafazkan secara lisan. Kerana saya mahu lafaz itu menjadi lafaz yang sangat berharga, bukan hanya kata-kata yang bermain di bibir saban masa. Saya usaha untuk buktikan ia dengan perbuatan. Namun kadang-kadang saya gagal. Saya kalah dengan ego saya sendiri.

Saya cuba untuk kuat. Saya cuba untuk segera mengubati luka di hati. Selalunya sekejap sahaja masa yang saya perlukan untuk kembali ke keadaan sedia kala bila berdepan dengan masalah hubungan dengan manusia.

Tapi kali ni macam susah siket. Dah 2,3 hari berlalu. Makin lama makin sakit, bukannya makin baik. Entah kat mana silapnya. Mungkin kali ni ialah kemuncak kepada permasalahan ini. Dah banyak kali berulang perkara ni, tapi kali ni macam kritikal sangat.

. . .

Kepada anda yang berkenaan, yang rasa dirinya ada kaitan, saya mintak maaf banyak-banyak. Saya rasa banyak sangat salah faham antara kita. Awak faham cara awak, saya faham cara saya. Mungkin salah saya sebab selalu paksa awak untuk ikut cara saya. Salah saya juga kerana tindakan saya yang 'menolak' untuk berkongsi cerita tentang hati dan perasaan dengan awak menyebabkan awak bengang sangat dengan saya sampai sanggup declare World War 3 dengan saya.

Saya menolak untuk berkongsi bukan sebab saya tak suka, tapi sebab saya rasa ia tak membawa ke mana-mana. Cuba awak kira, dah berapa kali kita buat sesi heart-to-heart, tapi masalah yang sama tetap timbul? Mungkin kita perlukan cara lain untuk selesaikan persengketaan antara kita. Dari segi tindakan pula mungkin, berbanding kata-kata? Entahla, saya pun tak tau.

Saya sayang awak sangat. Tolong la yakin, tolong jangan fikir bukan-bukan. Awak memang bukan mereka. Awak dengan mereka memang tak sama. Dan saya memang tak pernah berminat untuk bandingkan awak dengan mereka. Awak tetap awak. Jadi diri awak, tak payah jadi mereka. Saya sayang awak sebagai awak sebagaimana saya sayang mereka sebagai mereka.

belajar dengan seronok

Salam 'alaik

Alhamdulilla. Alhamdulillah.. Alhamdulillah...

Hari ni saya nak kongsikan 10 tip belajar dengann seronok yang diambil dan diedit dari sini. Moga-moga ianya bermanfaat untuk kita amalkan bersama. Sharing is caring =)

1. 'Be Passionate'
Mempunyai minat dan kemahuan yang sangat mendalam untuk belajar sesuatu yang baru. Bina minat dan keinginan tersebut sehingga kita benar-benar rasa seronok ketika belajar. Ya, seronok. Bukannya tertekan. Cuba fikirkan bagaimana untuk rasa seronok ketika belajar.

Macam mana saya boleh seronok ketika belajar subjek kejuruteraan walaupun ketika SPM dulu, saya bukan la pelajar Sains Tulen? Sebab saya suka matematik dan saya suka mengira, saya seronok berfikir secara logik.

Anda pula bagaimana? Apa minat anda? Gunakan ia sebagai peransang untuk seronok ketika belajar. Andai anda suka melukis, pandai melukis, kreatif, anda boleh transformasikan ayat-ayat dalam buku ke dalam bentuk gambar rajah ataupun peta minda. Bukankah ia akan jadi lebih menarik dan seronok?

2. 'Focus'
Pernahkah anda lihat bagaimana seorang pakar bedah mata menjalankan pembedahan mata dengan menggunakan cahaya laser? Bagaimana pula cahaya lampu di meja study kita tidak mampu memotong buku kita walaupun ianya juga cahaya? Perbezaan cahaya laser dan cahaya mentol biasa adalah, fokus!

Dengan hanya fokus di dalam kelas, kita akan menjimatkan banyak tenaga kita di rumah. Untuk mengetahui tahap fokus anda dalam kelas, buatlah eksperimen terhadap diri anda sendiri. Setiap kali keluar dari kelas, pastikan anda faham setiap apa yang diajar oleh cikgu atau pensyarah.

Bagaimana nak uji kefahaman anda? Mudah saja, jika anda mampu mengajar rakan anda tentang subjek itu, maka anda telah faham. Ingat, hafal tak sama dengan faham.

Survey umum terhadap pelajar-pelajar cemerlang mendapati, majoriti daripada meraka menumpukan sepenuh perhatian dalam kelas, dan memerlukan sedikit masa sahaja di rumah untuk mengulang kaji dan membuat latihan.

Cara mudah untuk belajar bagaiman nak fokus ialah, dengan kita melatih diri kita agar fokus ketika solat. Cuba untuk fokus agar benar-benar mengingati Allah ketika solat walau cuma seminit dua. Tapi kalau lagi lama boleh fokus lagi bagus.

Andai kita mampu untuk fokus dalam solat, insya Allah kita juga akan mampu untuk fokus di luar solat. Sebab tu, sepatutnya, apa yang kita dapat ketika solat itu yang kita bawa ke dalam kehidupan seharian, bukannya kehidupan seharian dibawa masuk ke dalam solat.

3. 'Plan Your Time'
Bukankah dunia itu jalan ke akhirat? Dan Allah menyuruh kita merancang apa yang akan kita persiapkan untuk hari esok. Kata kuncinya, rancang. Maka rancanglah masa anda dengan baik.

Sebagai orang Islam, kita mempunyai cara yang paling mudah untuk merancang masa. Jadikan solat 5 waktu itu sebagai asas perancang masa. Bahagikan masa kepada 5 bahagian mengikut waktu solat. Dari situ, buatlah jadual peribadi anda. Pastikan anda tahu apa yang akan anda lakukan setiap saat. Kerana jika anda tidak mengawal masa anda, masa akan mengawal anda!

Apa yang menakjubkan, selepas anda membuat jadual peribadi anda, anda akan dapati begitu banyak masa untuk anda study di samping melakukan pelbagai aktiviti extra-kurikulum. Cubalah!

4. 'PCR Technique'
‘Preview-Concentrate-Review’. Caranya mudah sahaja, malam sebelum kelas, ‘preview’ apa yang akan anda belajar pada esok hari, supaya anda mendapat gambaran kasar terhadap subjek tersebut dan kenalpasti apa yang anda tak faham.

Di dalam kelas, tugas anda hanyalah ‘concentrate’ terhadap apa yang diajar cikgu atau pensyarah, dan tanyakan soalan jika ada yang tidak faham. Pulang ke rumah, anda hanya perlu ‘review’ apa yang telah anda pelajari, dan insyaAllah maklumat itu akan melekat dalam kepala anda.

Bayangkan, ‘preview’ mengambil masa 30 minit, dan ‘review’ mengambil masa satu jam. Anda hanya menggunakan 1 jam setengah sahaja di rumah untuk belajar secara efektif. Sesungguhnya tiada jalan pintas dalam menuntut ilmu. Tetapi anda boleh menjadikan jalan anda mudah dan lancar dengan mengamalkan teknik semudah PCR.

5. 'Your Own Filing System'
Susun maklumat yang anda terima di dalam kepala anda dengan teratur. Be wise. Jangan campur adukkan maklumat-maklumat yang berbeza isinya. Bayangkan otak anda seperti desktop atau laptop.

Ada folder khas untuk persatuan, untuk akademik, untuk sahabat, untuk keluarga, dan lain-lain. Dalam folder persatuan, mungkin ada banyak folder-folder kecil seperti folder Majlis Perwakilan Pelajar dan folder Kelab Kejuruteraan. Dalam folder tersebut, ada maklumat-maklumat yang berkaitan.

Cuba susun folder akademik dalam otak anda seperti itu. Contoh la anda seorang pelajar SPM yang mengambil 11 mata pelajaran. Maknanya, dalam folder akademik sekurang-kurangnya kena ada 11 folder kecil bagi mewakili subjek-subjek yang anda ambil. Bila anda buka folder Additional Mathematics, ada folder Functions, Quadratic Equations, Indices and Logarithms, Differentiation etc di dalamnya.

Susun la fakta di dalam otak anda menggunakan sistem perfailan anda sendiri. Mungkin anda rasa ia sesuatu yang mustahil, tetapi sebenarnya tidak. Otak manusia berjuta-juta kali lebih hebat berbanding komputer. Cuba laksanakan ia dahulu, dan anda akan dapat rasakan betapa ia sebenarnya sangat membantu, insya Allah.

6. 'Be Smart, Think Creative'
Siapa kata belajar adalah kerja yang membosankan dan statik? Andalah yang berhak menentukan bagaimana anda belajar. Diantara kaedah menghafal adalah menggunakan ‘mnemonics’. Kaedah ini sesuai untuk menghafal point-point yang banyak seperti faktor-faktor.

Ada banyak cara lain lagi, seperti peta minda, imaginasi, reka cerita, menyanyi, rakam suara dan lain-lain. Maka, fikirlah secara kreatif untuk merasa seronok ketika belajar dan jadilah seorang yang bijak/smart.

7. 'Practice Makes Perfect'
Ayat yang selalu kita dengar, dan saya rasa tak perlu diterangkan lagi. Latihan, latihan dan latihan. Sangat-sangat penting. Kadang-kadang, bila kita asyik membaca sahaja, otak terasa jammed. Beku. Tepu. Kenapa? Sebab maklumat yang masuk banyak, tapi tak keluar-keluar. Semuanya tersumbat kat dalam. Cuba keluarkan ia melalui latihan. Tulis atas kertas. Kalau boleh dipraktikkan lagi bagus.

8. 'Put First Things First'
Patuhilah ‘priority’ yang telah anda tetapkan untuk diri anda sendiri. Jangan sesekali anda biarkan perkara-perkara sampingan lain mengganggu ‘priority’ utama anda. Kesilapan utama yang sering berlaku adalah, anda menangguhkan bisnes utama anda iaitu mengulang kaji pelajaran dan menunggu seminggu sebelum peperiksaan untuk membaca buku, dengan melakukan kerja-kerja sampingan lain terlebih dahulu. Lebih teruk lagi, jika perkara sampingan itu tidak membawa faedah langsung seperti bermain games.

9. 'Teach Others'
Tahukah anda, kajian menunjukkan, kita ingat :
10 % dari apa yang kita baca.
20 % dari apa yang kita dengar.
50 % dari apa yang kita dengar dan baca.
70 % dari apa yang kita bincang.
90 % dari apa yang kita buat.
100 % dari apa yang kita ajar.

Ajarlah sahabat yang lain kerana kebiasaanya kita akan berusaha memahami sesuatu tajuk itu sebelum mengajarnya. Di samping itu, kita juga membantu meningkatkan kefahaman rakan-rakan kita. Kan untung begitu?

Ada sesetengah orang bagi alasan bahawa dia tak pandai mengajar. Kalau tak buat, memang la tak pandai. Cuba buat dulu. Letak target, "selagi aku tak boleh mengajar selagi tu la aku tak faham sebenarnya". Usaha la untuk mengajar.

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Apabila seorang manusia mati, putuslah (tulisan pahala) amalan (setakat itu) Kecuali tiga perkara (yang akan berlanjutan tulisan pahalanya) iaitu sedekah jariah atau ilmu yang memberi faedah kepada orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya."
[Hadith Sahih - Riwayat Imam Ahmad]

10. 'Know Your Enemy'
Tips terakhir sebelum anda melangkah menuju kejayaan adalah, kenali dahulu musuh-musuh anda yang akan sentiasa menghalang anda daripada menuju jalan menjadi seorang pelajar yang cemerlang. Siapakah musuh anda?

Mudah sahaja, L P D N!
L = Laziness
P = Procastination
D = Distraction
N = Negative thinking

Sekian sahaja sedikit tips yang mampu saya kongsikan. Semoga kita semua tergolong daripada golongan yang berjaya di dunia, dan lebih penting lagi diakhirat. Ingatlah, segala perbuatan dan usaha keras kita dalam belajar akan diberikan ganjaran pahala oleh Allah dengan syarat niatnya ikhlas kerana Allah dan Islam.

Seeru ‘ala barakaatillah, selamat mencuba dan selamat berjaya!



-credit to whom may it belong-

doa

Salam 'alaik

Alhamdulillah. Alhamdulillah.. Alhamdulillah...

Doa merupakan senjata terhebat orang Islam. Saya rasa ramai yang tahu tentang itu. Tapi, berapa ramai yang benar-benar yakin, dan melaksanakannya tanpa rasa ragu?

Apa buktinya kita yakin dengan doa kita? Adakah dengan mengamalkan sikap, 'tunggu dan lihat' berbanding 'buat dan sabar'? Jom recheck sejauh mana kita yakin dengan kuasa doa.

Sebelum tu, mari bercerita =)

Tersebutlah kisah, dalam satu kampung, ada 2 orang petani. Kerja mereka memang bercucuk tanam tiap-tiap hari dan hasil tanaman mereka akan dijual di pasar. Sumber air bagi tanaman mereka datang daripada telaga yang terletak di tengah-tengah kampung tersebut.

Nak dijadikan cerita, dah berbulan-bulan hujan tak turun kat kawasan mereka tu. Perigi pun makin lama makin kering. Kedua-dua petani ni mula risau. Kalau hujan tak turun gak dalam 2,3 hari ni, jawabnya terpaksa la mereka mengikat perut menahan lapar.

Mereka cuba sedaya-upaya untuk jimatkan air. Tapi last-last, kering gak perigi tu tanpa meninggalkan setitik pun air. Kesian, kesian..

Setiap hari mereka berdoa bersungguh-sungguh di rumah masing-masing dengan harapan agar hujan turun membasahi tanah mereka disamping memenuhi kembali telaga yang kering kontang.

Namun, selepas setiap kali berdoa, hanya seorang petani sahaja yang keluar rumah untuk menyiapkan tanah sebagai persediaan menerima hujan manakala petani kedua cuma duduk menunggu di beranda rumah dengan kepala sentiasa mendongak ke langit terusan berharap agar hujan turun.

Cerita tamat..

Okey, petani mana yang agak-agaknya benar-benar yakin dengan doa mereka? Dan rasa-rasanya la kan, dekat tanah siapa yang Tuhan lebih mahu turunkan hujan?

Anda tahukan jawapannya. Sambungan tuk cerita tersebut, sila fikir sendiri. Take time to pray, it is the greatest power on earth. Take time to think, it is the source of power..

Berharap sahaja tak cukup, kita kena yakin. Tunggu dan lihat sahaja tak jadi, kita perlu buat dan sabar. Tindakan itu penting.

Anda nak berjaya dalam pelajaran, anda berdoa agar anda berjaya dapat 11A+ dalam SPM. Tapi adakah anda betul-betul belajar dengan tekun untuk mendapatkannya?

Anda nak bekerja dengan syarikat yang gah-gah, anda berdoa agar anda dapat kerja yang gajinya mencecah puluhan ribu. Tapi adakah anda benar-benar rajin bekerja dengan penuh proaktif?

Allah takkan bagi kalau kita tak mampu nak menerimanya. Kalau betul-betul nak kejayaan, doa mintak dengan Allah, dan usaha persiapkan diri untuk menerima kejayaan yang Allah akan bagi.

Bila apa yang kita minta kita tak dapat, ketahuilah, bukannya kerana doa kita tidak diterima, tetapi mungkin kerana kita sendiri ketika itu masih belum bersedia untuk menerimanya.

Kita meminta agar dikurniakan anak yang soleh, penyejuk mata ibu dan ayah, namun adakah kita sendiri sudah berusaha menjadi anak yang soleh kepada kedua ibubapa kita?

Bagi saya, usaha dan doa itu adalah sebahagian daripada tawakkal. Kerana itu, usaha dan doa perlu seiring, barula boleh dikatakan tawakkal. Usaha tanpa doa, angkuh orang kata. Doa tanpa usaha, sia-sia la jawabnya.

"...Barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu."
[QS 065:002-003]



notahati: Saya menulis bukan kerana saya yakin dengan diri sendiri. Bahkan sebaliknya. Saya menulis untuk membina keyakinan diri. Apabila saya menulis, itu bukan bermakna saya berkeyakinan tinggi, tetapi itu adalah usaha saya untuk membina keyakinan diri.

ilmu vs exam

Salam 'alaik

Alhamdulillah. Alhamdulillah.. Alhamdulillah...

Final exam. Sekarang merupakan musim peperiksaan akhir bagi pelajar Diploma UTM di KTD, bermula semalam, 8 Disember sehingga 21 Disember 2010. Melihat telatah setiap dari mereka membuatkan saya tersenyum dan berfikir.

Saya juga pernah alami keadaan seperti mereka. Ke hulu, ke hilir, kepala sentiasa berfikir tentang persediaan exam. Banyak lagi tak baca, banyak lagi yang tak faham, banyak lagi yang nak kena cover dan lain-lain.

Namun, ada satu perkara yang saya sangat risaukan tentang mereka. Iaitu, adakah mereka belajar hanya untuk ilmu setakat dalam dewan peperiksaan, atas kertas semata-mata, atau mereka benar-benar belajar sebagai bekalan untuk meneruskan kehidupan? Melihat mereka berusaha bersungguh-sungguh, soalan ini sentiasa berlegar-legar di minda saya.

Di mana nilainya ilmu? Adakah dengan kita dapat keputusan A+? Adakah dengan pointer 3.5 ke atas sahaja? Nilai ilmu tidak serendah itu. Saya tahu, isu ni isu lama. Tapi, selagi tiada tindakan yang dibuat oleh diri masing-masing, maka isu ni masih wajar diketengahkan.

Exam dapat score tinggi-tinggi, tapi bila junior mintak ajar subjek lepas-lepas, kantoi. Lupa la, tak ingat la, dulu main hafal je la dan lain-lain alasan yang sinonim lagi. Lepas jawab exam, terus lupa ek. Itu bukan ilmu namanya.

Jangan hanya disalahkan sistem. Itu bukan bidang kuasa kita. Memang kita boleh menyuarakan ketidak puasan hati kita, agar ada yang mengambil tindakan. Tetapi, kita sendiri, para mahasiswa, perlu membuktikan dengan TINDAKAN kita, bahawa ilmu itu benar-benar perlu difahami dan dikuasai, bukan hanya untuk final exam sahaja.

Saya ingin mengambil sedikit pengajaran dari cerita '3 Idiots' untuk dikongsi bersama. Bagi mereka yang tak pernah menonton cerita tersebut, sila ke sini untuk memahami serba sedikit jalan ceritanya.

Phunsukh Wangdu, merupakan pelajar miskin yang membesar dalam suasana sistem pendidikan yang berteraskan peperiksaan. Namun, kecintaannya terhadap ilmu tak pernah menghalangnya untuk menuntut ilmu walaupun terpaksa menyamar sebagai Rancho.

Dia mendaftarkan diri sebagai pelajar kejuruteraan di Imperial College of Engineering dengan menggunakan nama Rancchoddas Shyamaldas Chanchad, anak kepada majikan bapa beliau.

Pengajaran pertama, Rancho tak mengharapkan untuk dapat sijil yang tertera nama sebenar beliau, yang beliau benar-benar mahukan hanyala ILMU.

Tanya diri kita, andaikata kita berada di tempat Rancho, adakah kita sanggup meneruskan pengajian dengan bersungguh-sungguh?

Atau mungkin kita rasa ia hanyala satu usaha yang sia-sia. Belajar, tapi tak dapat apa-apa. Sijil tak dapat. Bila tak dapat sijil, susah nak cari kerja. Lebih baik la tak payah belajar sungguh-sungguh.

Bukankah yang paling berharga sebenarnya ialah ilmu? Ada sijil banyak, tapi tak reti nak buat kerja, apa guna? Mereka yang beruntung ialah, mereka yang sudi untuk BELAJAR. Tiada yang sia-sia selagi kita sudi untuk BELAJAR.

Okey, mungkin cerita ini tak sesuai untuk doctor-to-be, memandangkan kerjaya mereka nanti melibatkan nyawa manusia. Bukan seperti Rancho, seorang engineer-to-be yang boleh mempraktiskan ilmunya dimana-mana sahaja.

Tapi, yang saya nak tekankan ialah, kepentingan menuntut ilmu. Untuk kita benar-benar faham sesuatu perkara itu, bukan hanya perlu tunggu ketika musim peperiksaan sahaja. Sentiasa, kita kena sentiasa berusaha memahami apa yang dipelajari setiap masa.

Kerana sepatutnya kita belajar bukan kerana peperiksaan di atas kertas semata. Kita belajar, untuk 'peperiksaan' disepanjang perjalanan kehidupan ini. Maka, kefahaman itu sangat penting. Berusaha la untuk menjadikan maklumat yang diterima itu sebagai ilmu.

Walaupun Rancho berada di dalam sistem pendidikan yang rosak, Rancho tidak merosakkan diri sendiri dengan sistem tersebut. Dia berusaha, dengan TINDAKAN, untuk keluar dari kebiasaan pelajar lain yang belajar hanya untuk exam.

Rancho mempraktikkan apa yang dipelajarinya. Dia belajar bukan hanya bergantung kepada bahan teks pengajian sahaja. Dia belajar untuk berfikir luar dari kotak. Belajar sampai faham, sehingga mampu untuk diekspresikan dalam bentuk perbuatan.

Ramai sebenarnya antara kita, tanpa sedar menjadi seperti Chatur Ramalingam (Silencer) yang melihat kolej berprestij sebagai tiket untuk mendapat kedudukan sosial yang lebih tinggi di mata masyarakat. Buku pelajaran, dihafal kulit ke kulit tanpa memahami isi sebenar apa yang dipelajari. Akhirnya, hanyut bersama sistem yang rosak.

Ada yang belajar sampai tertekan. Makan tak lalu, mandi tak basah, tidur tak lena, segala-galanya tak kena. Akhirnya jatuh sakit. Kenapa tertekan? Sebab risau dengan keputusan peperiksaan nanti. Tak boleh tidak, kena score gak.

Cuba enjoy. Rasai benar-benar, bahawa apa yang dipelajari itu, ialah satu ilmu baru. Hadirkan perasaan seronok itu. Fitrah manusia, kita mempunyai sifat ingin tahu. Gunakan ia.

Saya terfikir lagi, macam mana agak-agaknya cendekiawan Islam dahulu kala belajar sehingga mereka mampu menguasai bidang masing-masing? Mereka ada peperiksaan akhir gak k? Mereka ada sijil macam zaman kita sekarang ni gak k?

Cuba kaji sejarah tokoh-tokoh dunia, ada ke cerita tentang keputusan exam mereka dalam sejarah hidup mereka? Saya rasa takde. Biasanya cerita yang disebar-sebarkan ialah, apa sumbangan mereka terhadap manusia dan alam.

Jadi, kita sekarang, kenapa lebih mengejar pointer berbanding kefahaman terhadap satu-satu ilmu itu? Belajar la daripada sejarah. Mereka yang sentiasa diingati walau jasad sudah dimamah bumi, ialah mereka yang berbakti bukannya mereka yang score tinggi.

Tokoh cendekiawan Islam. Ibnu Sina, al-Khawarizmi, al-Razi, al-Khindi, al-Biruni, Ibnu Khaldun, al-Farabi, dan lain-lain lagi. Jom kenali mereka dan belajar dari mereka, bagaimana untuk memberi sumbangan kepada ummah.

tonight

Salam 'alaik

Alhamdulillah. Alhamdulillah.. Alhamdulillah...


Every night,
is a
WONDERFUL night.

and the story
for tonight,
wonderful night;



a delicious dinner,
in the garden,
under the sky..
the fresh air,
with friends surrounded..

meeting,
a long lost best friend..

talking,
laughing,
joking,
while washing
the dishes..

it's been a while..
3 to 4 years..

the enjoyment...

deep inside,
I realize,
I do really miss her..

thanks,
for this meaningful night :)



Alhamdulillah. Alhamdulillah.. Alhamdulillah...

Be grateful..

Every night,
is a WONDERFUL night...

I am not afraid to stand alone

Salam 'alaik

Alhamdulillah. Alhamdulillah.. Alhamdulillah...







Native Deen
"Not Afraid to Stand Alone"

I am not afraid to stand alone….
I am not afraid to stand alone….
If Allah's by my side
Everything will be alright
Gonna keep my head up high

I'm not afraid to stand alone
If Allah's by my side
Everything will be alright
Gonna keep my head up high!

Single mother raising her children
And now she's a Muslim
Started praying and wearing a headscarf
Was healing for her heart

Struggling with no one to lean on
But with prayer she would be strong
Had a job but then she was laid off
Got a better education and it paid off

she was called for a job that she dreamed of
Close by, great pay -she was in love
They brought her in, told her she's the number one pick
You got the job, but you gotta lose the outfit"

this is a tough position that you put me in
Cause Ive been struggling with my two children
But I'll continue looking for a job again
My faith in my religion now will never bend

I am not afraid to stand alone….
I am not afraid to stand alone….
If Allah's by my side
Everything will be alright
Gonna keep my head up high

I am not afraid to stand alone….
I am not afraid to stand alone….
If Allah's by my side
Everything will be alright
Gonna keep my head up high

I am not afraid to stand alone….
I am not afraid to stand alone….
If Allah's by my side
Everything will be alright
Gonna keep my head up high

Peer pressure, they were insisting
And I was resistin
Some days I felt I would give in
Just wanted to fit in

I know when I’m praying and fasting’
They be teasing and laughing
So I called to my Lord for the power
For the strength every day, every hour...

One day there’s a new Muslim teacher
Single mom and the people respect her
Just seeing her strength I get stronger
They can break my will no longer

You don’t see me sweating when they’re jokes're cracking
Never see me cursin’ with my pants saggin’
I aint running yo I’m still standing
I ride with Allah to the very end

I am not afraid to stand alone….
I am not afraid to stand alone….
If Allah's by my side
Everything will be alright
Gonna keep my head up high

now , I’m a tough one, who can bear their blows
The rest play dumb, they don’t dare say no
Scared of being shunned, by the peers they know
But I aint gonna run, I aint scared no more….

these sisters be resolute
Never stressed when the rest say they wasn’t cute
And they get the respect of the other youth
Come best with the dress yo and that’s the truth

These sisters are strong gonna hand it down
So me I’m a brotha gotta stand my ground
I aint gonna shudder, when the gangs around
Peer pressure whatever, its my planet now

Others may fall, I’mma hold my own
With the help of Allah I’ll be strong as stone
And I’mma be brave and let Islam be shown
Cause you I know I not afraid to stand alone

I am not afraid to stand alone….
I am not afraid to stand alone….
If Allah's by my side
Everything will be alright
Gonna keep my head up high

I am not afraid to stand alone….
I am not afraid to stand alone….
If Allah's by my side
Everything will be alright
Gonna keep my head up high

I am not afraid to stand alone….
If Allah's by my side
Everything will be alright
Gonna keep my head up high

I am not afraid to stand alone….
If Allah's by my side
Everything will be alright
Gonna keep my head up high

everything happens for a reason

Salam 'alaik

Alhamdulillah. Alhamdulillah.. Alhamdulillah...

Saya seronok belajar benda baru. Lebih-lebih lagi perkara yang saya suka dan ianya tak terikat. Apa yang saya suka? Saya suka perkara-perkara yang membawa saya kepada berfikir. Kerana itu juga saya tak berapa suka belajar dalam keadaan terikat. Terikat dengan silibus. Terikat dengan apa yang masuk exam nanti. Terikat dengan prosedur. Dan lain-lain ikatan yang mengongkong akal saya untuk terus berfikir.

Dulu, masa zaman sekolah menengah dulu, saya selalu cakap, saya tak suka sains. Sekarang, bila fikir balik, yang saya tak suka dulu sebenarnya bukannya sains, tapi, matapelajaran Sains yang diajar di sekolah. Saya tak sukakan ia. Sebab, saya rasa terkongkong bila belajar sains ikut buku teks.

Kemucak ketidak sukaan saya terhadap subjek Sains ialah sewaktu PMR. Memang masa tu hafal je, takde faham-faham. Dah la saya memang kureng siket bab-bab menghafal ni, makin la tak berapa nak suka.

Masa SPM, subjek yang paling saya suka sekali ialah Ekonomi Asas. Sebab subjek ni tak diajar di dalam kelas secara formal. Saya belajar pun dengan Cikgu Razali Konok (Papa Li) secara tak rasmi bersama dengan beberapa pelajar lain. Kelas malam di MMP, pelajar lebih kurang 5,6 orang sahaja. Kenapa? Sebab subjek ni adalah subjek tambahan ketika itu.

Saya bebas berfikir. Saya dapat kaitkan apa yang saya belajar ketika itu dengan keadaan semasa. Saya nampak perkaitan diantara apa yang saya belajar dengan realiti sebenar. Ketika itu saya dapat rasa, apa yang saya belajar dalam Ekonomi Asas itu bukan hanya satu imaginasi, ia adalah satu realiti. Saya seronok sebab saya nampak kenapa saya perlu belajar. Bukan untuk SPM semata-mata.

Lepas SPM, something happen here and there, Allah izin, saya tercampak ke dalam laluan sains bukannya laluan ekonomi seperti yang saya harapkan. Dulu, matlamat saya memang bidang ekonomi sebab saya ingat masa tu saya minat sangat ekonomi dan kelebihan saya memang ke arah itu. Fikiran saya sepenuhnya memang ke arah ekonomi semata.

Tapi sekarang, bila Allah susun laluan saya luar dari apa yang saya jangkakan, saya mula sedar dan penglihatan saya mula terbuka luas. Masih ada banyak cabang ilmu yang masih belum saya terokai rupanya. Rupanya masih banyak lagi perkara lain yang saya berminat untuk belajar.

Saya minat dengan apa yang saya belajar sekarang, kejuruteraan elektronik. Saya berminat dengan bidang astronomi. Saya mahu mendalami lagi bidang perkomputeran. Tak lupa juga bidang psikologi manusia. Banyak lagi bidang-bidang lain yang saya ingin ambil tahu. Bukan kerana tamak, tapi kerana bagi saya, ilmu itu dimana-mana, dan saya perlu tahu, sekurang-kurang sedikit dari bahagian-bahagian tersebut.

Alhamdulillah, Allah izinkan saya untuk kembangkan minda saya dengan lebih luas lagi. Agak-agaknya dulu kalau saya tetap berkeras untuk teruskan dengan bidang ekonomi juga mungkin saya tak dapat merasai, betapa nikmatnya belajar sains seperti sekarang. Kerana sains itu bukan hanya biologi, fizik dan kimia seperti yang saya jangkakan dulu. Bahkan pengertian sains adalah lebih luas, merangkumi seluruh kehidupan kita sebenarnya.

Sekarang saya belajar, terima apa yang Allah tetapkan dengan hati yang terbuka, insya Allah ia akan menghasilkan sesuatu yang lebih berharga dari apa yang kita jangkakan.

Let's be grateful =)

cerita hari ini

Salam 'alaik

Alhamdulillah. Alhamdulillah.. Alhamdulillah...

Insya Allah esok akan diadakan presentation projek elektronik bagi subjek Programming Logic Controller (PLC). So, macam biasa, saya selaku juruteknik makmal elektronik nampak gayanya perlu bekerja lebih masa memandangkan para mahasiswa DDE sekalian perlu bertungkus-lumus menyiapkan projek masing-masing dengan menggunakan makmal elektronik.

Sejak semalam saya berkampung di dalam makmal elektronik. Balik rumah hanya untuk tidur dan mandi sahaja. Hari ni, pagi-pagi lagi kena datang KTD. Mungkin sampai ke malam juga hari ni memandangkan makmal perlu dikemas sebab esok lecturer UTM sendiri yang akan turun padang.

..................................... START .....................................


Projek 1: Langsir Automatik
Nak terangkan secara detail pun, saya kurang tahu. Kita tengok je la apa yang jadi esok.



Projek 2: Tong Sampah Muzikal
Hahaha. Best gak kalo ada tong sampah gini. Buang sampah je bunyi lagu. Mungkin dengan cara ini dapat menggalakkan orang awam untuk buang sampah di dalam tong sampah.



Projek 3: Ampaian Automatik
Sesuai untuk suami isteri yang bekerja disiang hari, atau untuk sape-sape yang takde orang kat rumah untuk tolong angkat kain bila hujan turun.



Projek 4: Automated Parking System
Disarankan untuk bangunan-bangunan yang ada tempat parking. Kalau kat KL sistem ni dah lama diguna pakai. Mungkin Kelantan boleh mula laksanakan ia.



Projek 5: Security System
Sistem pengesan andai ada penceroboh yang masuk kawasan rumah tanpa izin.



Projek 6: Automated Watering System
Yang hijau-hijau tu konon-kononya tumbuh-tumbuhan yang ingin disiram r. Kreatif gak dorang nih.





Inilah keadaan makmal elektronik sekarang nih. Sangat-sangat tidak kemas. Korang, sila kemas makmal bila dah siap projek uh. Jangan main lepas tangan plak. Kalo tak nanti saya report dekat Encik J, suh dia potong markah kamu.


..................................... END .....................................

Itu la serba sedikit gambar projek budak-budak ni yang sempat saya snap. Ada lagi projek-projek lain yang saya tak boleh nak amik gambar memandangkan pemilik projek tersebut cukup perahsia. Entah disorok kat mana entah projek dorang.

Kat bawah ni ada gambar tambahan. Gambar projek masa Pertandingan Reka Cipta dan Inovasi Peringkat Negeri Kelantan kategori IPTA/IPTS. Ya, saya tahu. Berbanding dengan projek-projek di atas, projek di bawah ni sangat la tidak cantek.



Projek Automated Pet Feeder

saya dan sahabat

Salam 'alaik

Alhamdulillah. Alhamdulillah.. Alhamdulillah...

Satu masa dahulu, ketika saya jauh dari Allah, Dia datangkan saya sahabat yang memahami, yang menerima diri ini seadanya. Bukan seorang, tapi ramai. Dari situ, sikit demi sikit, melalui mereka, saya mula mengerti. Sungguh, Allah sayangkan saya.

Kebahagian, ketenangan, kegembiraan, mula memasuki ruang hati yang dahulu tak pernah lekang dari perasaan gelisah. Gelisah dengan dosa, risau andai terbuka hijab dosa itu dipandangan umum.

Saya mula belajar untuk berubah. Diri yang mula-mula berubah kerana perasaan malu pada sahabat, lama-lama mengerti bahawa ikhlas itu lebih utama. Bermula dari kosong, saya cuba membina diri.

Kini, Allah uji saya dengan masalah dalam persahabatan. Bukan kerana mereka tak memahami, bukan juga kerana mereka gagal menerima siapa saya. Tetapi, kerana saya la yang sukar untuk mengerti diri mereka.

Ada saja yang tak kena. Ada saja yang terasa. Gara-gara sifat semulajadi saya yang lebih ke arah intrapersonal berbanding interpersonal. Saya lebih banyak memikirkan perihal diri saya berbanding perasaan mereka. Saya gagal untuk menyeimbangkan kelemahan dan kelebihan diri saya.

Saya tahu, saya perlu berubah. Saya usaha untuk berubah. Namun, semakin saya cuba perbaiki hubungan saya dengan sahabat-sahabat, seperti semakin ramai pula yang terasa hati.

Kadang-kadang hadir hasutan iblis agar saya kembali jadi seperti saya yang dulu, yang tak pernah kesah apa orang kata, yang tak pernah kesah dengan perasaan manusia lain. Umpamanya, "lantak kau la kalau kau nak terasa pun, hati kau yang sakit, bukannya hati aku". Nauzubillahi min zalik.

Allah uji saya dengan masalah persahabatan ni, sekarang. Bukannya 5 tahun yang lalu. 5 tahun lalu, zaman kemuncak kejahilan saya. Sangat-sangat hampeh di zaman itu. Ketika itu juga, alhamdulillah, bermulanya fasa perubahan, fasa perjalanan mencari cintaNya yang Maha Esa.

Sewaktu saya lemah, Allah kuatkan saya dengan menghadiahkan saya sahabat yang tabah hatinya. Sekarang, selepas sedikit demi sedikit tembok kejahilan diruntuhkan, Allah anugerahkan saya sahabat yang lembut hatinya. Supaya saya belajar untuk kuat tanpa mengharap kekuatan dari manusia lain.

Dulu, Allah kuatkan saya dengan menganugerahkan saya sahabat yang sejiwa. Sekarang, Allah mahu saya lagi kuat, maka dianugerahkan saya sahabat yang berbeza sifat.

Dulu, saya kuat kerana ada sahabat yang menguatkan. Sekarang, saya perlu kuat kerana ada sahabat yang perlu saya kuatkan.

Masalah yang timbul bukan tanda benci, tetapi tanda betapa kasihnya Dia terhadap hambaNya. Allah memberi mengikut apa yang kita perlukan bukan apa yang kita harapkan. Kerana Dia lebih mengerti yang mana yang terbaik buat hambaNya.

Be grateful. Alhamdulillah.

Masalah yang hadir bukan untuk merosakkan diri, tetapi untuk menguatkan diri melalui proses pembelajaran disepanjang usaha kita untuk meleraikan simpulan tali permasalahan tersebut.

Mereka anugerah dari Allah buat saya. Yang lama, yang baru. Yang tabah, yang lembut. Allah kuatkan saya melalui mereka. Cara berbeza, tapi, matlamatnya tetap sama. Terima kasih.



Nota hati: Manusia yang bagaimana agaknya ya yang akan saya ketemu pada masa hadapan? Bagaimana agaknya melalui mereka saya bisa perbaiki diri?

sabar

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمان الرحيم

...الحمد لله. الحمد لله.. الحمد لله

Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar


Sabar



Sape yang baca setiap patah yang saya tulis di atas, sila sebut aamin. Moga Allah anugerahkan kita kesabaran. Saya dalam proses untuk sentiasa bersabar. Sabar dengan ujian, sabar dalam mentaati perintah Allah, sabar ketika mendidik nafsu, sabar, sabar dan sabar lagi. Rasulullah saw pernah menasihatkan kita supaya jangan marah. Dan untuk mengawalkan kemarahan itu, ia perlukan kesabaran.


Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya seorang lelaki berkata kepada Nabi s.a.w.“ Berwasiatlah kepadaku, “Lalu Nabi s.a.w menjawab: “Janganlah engkau menjadi seorang yang pemarah.” Orang itu mengulangi permintaan beberapa kali, Nabi s.a.w menjawab:“Janganlah engkau menjadi seorang yang pemarah.”
[HR al-Bukhari]


Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya “Tidak ada keberanian yang paling disukai oleh Allah S.W.T selain dari keberanian hamba menahan kemarahan. Tidaklah seorang hamba itu menahan kemarahannya melainkan Allah S.W.T. akan mengisi dadanya dengan keimanan.”
[HR Ibn Abi Dunya]


Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani
Demi Masa! (1) Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. (2) Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (3)
[QS 103 : 1-3]



Nota hati: Doa, doa juga, usaha jangan lupa =)

Expo Cheng Ho 2010: Extra

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمان الرحيم

...الحمد لله. الحمد لله.. الحمد لله

Hahahaha.. Bangga siket MMP~


Replika perancangan Bandar Satelit Islam Pasir Tumboh dengan 'model' tak rasmi, Cik Aqilah Uzihan. Selamba je dia letak tangan kat situ. Padahal ada tulis "Jangan Sentuh".


Mula-mula ingat nak amik gambar dengan sukarelawan muslimah yang comey-comey. Tapi Cik Aqilah Uzihan kita ni malu-malu kucing plak.


Antara pameran lukisan pelukis dari Negara China. International gitu~


Ini dia antara pelukis dari China yang sertai sama Cheng Ho Expo 2010. Sangat kreatif.

Expo Cheng Ho 2010

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمان الرحيم

...الحمد لله. الحمد لله.. الحمد لله

Saya suka tema untuk Expo Cheng Ho 2010 ni: Friendship & Prosperity.

List program-program menarik sepanjang expo ini. Memang seronok sangat. Pergi sekali je tak cukup, kena gi banyak kali. Setakat ni saya dah gi 2 kali, tapi mungkin akan pergi lagi sebab ada kawasan-kawasan yang masih belum dijelajah.


Pameran al-Quran terpanjang dan al-Quran termahal dari China di tingkat 4 bangunan Kelantan Trade Centre (KTC). Muzium Sejarah Kegemilangan Pelayaran Laksamana Cheng Ho juga diadakan ditingkat yang sama. Tak sempat nak gi tengok lagi yang ni. Gambar ni pun amik yang orang lain punya.

Persembagan Akrobatik dari pemegang rekod dunia pejalan kaki di atas tali, Ahdili Wuxor. Tiket remaja hanya untuk mereka yang berumur 13 hingga 17 tahun sahaja ye. Aqilah Uzihan sibuk dok berangan nak jadi remaja balik. Maklum la, tiket murah lagi.


Persembahan Kung Fu Shaolin. Dorang buat 3 persembahan. Persembahan pertama dan kedua tu sedikit boring bagi mereka yang tak tau sangat pasal Kung Fu Shaolin seperti saya ni, sebab, mereka hanya buat pertunjukkan pencak sahaja. Takde lawan-lawan. Yang saya kenal plak cuma pencak ular je, lagi la sedikit bosan.

Ada je MC yang perkenalkan tiap satu pencak yang mereka tunjukkan, tapi saya tak dapat tangkap apa yang MC tu cakap sebab dia cakap pelat. Dia dari China, tapi pernah menetap di Kuala Lumpur selama 5 tahun, boleh la cakap Bahasa Malaysia sikit-sikit.

Persembahan yang ketiga menarik sikit sebab ada pertunjukkan pecahkan papan, patahkan kayu dan pecahkan besi guna kepala. Besi betul tau. Lepas siap semua tu, urusetia ambik besi tu pi tunjuk kat Tok Guru, nak katanya, besi tu besi betul.


Ni persembahan dari Ahdili Wuxor. Menarik campur gerun. Seriau saya tengok. Kepada kanak-kanak yang pergi menonton, sila jangan tiru aksi beliau sesuka hati.


Peta kawasan untuk Cheng Ho Expo 2010. Luas weh. Khemah A, D dan E ada aircond, so takde r panas kan. Ditambah pula dengan barisan urusetia dan sukarelawan yang menutup aurat dengan baik terutama sekali para muslimah. Bersih mata memandang. Saya rasa, ini expo pertama yang saya hadir dalam keadaan seronok kerana Islam benar-benar diutamakan.


Alhamdulillah. Tak sangka dapat jumpa Tok Guru. Tak tahu pun yang Tok Guru akan datang. Tok Guru hadir bersama isterinya dengan diiringi oleh Dato' Husam Musa, Dato' Anuar Tan dan lain-lain.


Yang berbaju hijau tu merupakan MC Bahasa Cina ketika Program Kebudayaan Islam. Dia berasal dari China tapi sekarang tengah menuntut di UKM. So, boleh la cakap Bahasa Malaysia sikit-sikit.

Apa yang paling saya suka masa program ni ialah, lelaki tak dibenarkan masuk. Hanya mereka yang berjantina perempuan sahaja yang dibenarkan masuk ke dalam Dewan Kelantan Trade Centre. Para penari dan penyanyi pula memang didatangkan khas dari Negara China.

Tiba-tiba saya rasa seperti saya berada di Kolej Teknologi Darulnaim ketika itu. Non-muslim pun ada hadir sama memeriahkan lagi program ni.


................................................................................................


Walaupun stadium dan dewan takde la penuh, tapi sambutan boleh dikira menggalakkan sebab pertunjukkan dan persembahan bukan hanya sekali sahaja dibuat. Bermula dari 21-26 November, hampir tiap-tiap hari ada pertunjukkan dan persembahan.

Bagi Persembahan Akrobatik, ada 2 kali sehari. Petang dan malam, kecuali pada 21, 25 dan 26. Untuk Program Kebudayaan Islam, diadakan setiap malam. So, boleh pilih masa bila-bila yang kita free.



Di sini saya sapat lihat, dan ia memang terbukti, Islam dapat menyatukan pelbagai bangsa.





I wish,
more people would come..
So they can see,
how beautiful
Islam is...



Gambar Tambahan:

Lambang kesatuan. India, Melayu dan Cina =)


Kalau awak perasaan, kelihatan Aqilah Uzihan tersenyum lebar dibelakang. Bangga uh dia boleh duduk 'sebelah' Tok Guru~


Sila perhatikan banner yang tergantung, ada tiga bendera di situ ye. Satu bendera Malaysia, lepas tu China, dan diikuti dengan bendera KELANTAN ^^